A Prada Birodalom

 

Testvérpáros üzlete (kezdetek) :    A céget 1913-ban alapította Mario Prada és testvére, Martino Fratelli Prada néven , egy bőráru üzletként Milánóban.  Az üzlet kezdetben állati termékeket, importált angol gőzhajóbőröndöket és kézitáskákat árult. Ezen kézzel készített bőráruk mellett a Prada utazási kiegészítőket, valamint szépségtáskákat, ékszereket, luxuscikkeket és ritka tárgyakat is árult.

Első exkluzív üzlet 

A Mario Prada exkluzív üzletet nyit Milánó tekintélyes Galleria Vittorio Emanuele II-jében, ahol bőr táskákat, bőröndöket, kozmetikai tokokat, ékszereket, luxus kiegészítőket és ritka tárgyakat árul.

milan_prada_shop.jpg

Milánó: Galleria Vittorio Emanuele II street 62 20121

Mario Prada bizonytalansága a nőkben

 Mario Prada nem hitte, hogy a nőknek szerepet kellene játszaniuk az üzleti életben, ezért megakadályozta, hogy a női családtagok belépjenek a cégébe. Ironikus módon Mario fiát nem érdekelte az üzletígy Mario lánya, Luisa követte őt, és közel húsz évig vezette a Pradát. Luisa lánya, Miuccia Prada 1970-ben csatlakozott a céghez, végül 1978-ban vette át Luisától a vezetést. 

Miuccia vízálló hátizsák, Patrizio Bertelli befolyása

Miuccia vízálló hátizsákokat kezdett készíteni Poconoból ,egy nejlon anyagból.  1977-ben ismerkedett meg Patrizio Bertellivel, egy olasz férfival, aki 24 évesen indította el saját bőráru-vállalkozását, és nem sokkal később csatlakozott a céghez. Ő tanácsolta Miucciának a cég üzleti ügyeit, amit a nő meg is követett Azt tanácsolta,   hogy hagyja abba az angol áruk importját, és cserélje le a meglévő bőröndöket. 

mario_prada.jpg

Mario Prada self picture

 

Fejlesztések, új üzletek

Miuccia 1978-ban örökölte a céget, mire az eladások elérték a 450 000 dollárt. Bertelli üzletvezetői kinevezésével Miucciának volt ideje, hogy kreativitását bevezesse a cég dizájnjába.  Ötleteit később beépíttette a Prada divatházba, ami gyökeresen megváltoztatta azt. Első hátizsák- és táskakészletét 1979-ben adta ki. Ezek strapabíró, katonai specifikációjú fekete nejlonból készültek, amelyet nagyapja gőzhajó-bőröndök huzataként használt. A kezdeti siker nem volt azonnali, mivel a reklám hiánya és a magas árak miatt nehéz volt eladni őket, de a termékcsalád később Miuccia első kereskedelmi sikerévé vált.  Ezután Miuccia és Bertelli nagykereskedelmi ügyfeleket kerestek a táskák számára világszerte, előkelő áruházakban és butikokban. 1983-ban a Prada egy második butikot nyitott a Galleria Vittorio Emanuele központjában, Milánó bevásárlóközpontjában, a korábbi történelmi "London House" áruház helyén, amelyet Felice Bellini vezetett 1870-től az 1960-as évekig. A következő nagy dobás egy nejlontáska volt. Ugyanebben az évben a Prada ház megkezdte terjeszkedését  kontinentális Európában és az Egyesült Államokban, Firenze ,Párizs, Madrid és New York kiemelkedő bevásárlónegyedeiben nyitott üzleteket 

145.jpg

Firenze:Private Prada shop

 

Ikonikus női kézi táska 

1985-ben a Miuccia piacra dobta a "klasszikus Prada kézitáskát", amely egyik napról a másikra szenzációvá vált. Bár praktikus és masszív, letisztult vonalai és kidolgozása olyan luxust hordoztak, amely a Prada védjegyévé vált

patrizio_bertelli_miuccia_prada.jpg

Házasság:1987-ben Miuccia és Bertelli összeházasodtak.

Miu Miu indulása

1992-ben indult a Miu Miu divatmárka, amely Miuccia becenevéről kapta a nevét. A Miu Miu mint márka a Prada  leanyvállata. Miu Miu a fiatalabb fogyasztókat és a hírességeket célozta meg.   A név Miuccia Prada családi becenevéből ered.  A márka 1993-ban került nyilvánosan piacra egy cowgirl témájú, rojtos velúr dzsekikből és foltvarrásos préri szoknyákból álló kollekcióval.  1994-től kezdődően a márka három szezonon keresztül mutatta be kollekcióit az Egyesült Államokban.Először 2006-ban,a Párizsi Divathéten mutattak be női ruházati kollekciót.

Első fértfi kollekció, globalizácio

Az első konfekció férfi ruházati kollekció 1998 tavasza/nyára volt. 1994-re az eladások elérték a 210 millió USD-t, amelyből a ruházati eladások 20%-ot tettek ki (várhatóan 1995-ben megduplázódnak). A Prada 1995-ben újabb díjat nyert a CFDA-tól az "év tervezője" díjként. 1996-ban nyílt meg a 18 000 négyzetméteres Prada butik Manhattanben , New Yorkban, amely akkoriban a lánc legnagyobb üzlete volt. A Prada háza ekkorra már 40 helyszínen működött világszerte, ebből 20 Japánban. A vállalat nyolc gyárral rendelkezett, és 84 másik olaszországi gyártótól adott ki alvállalkozási munkát. A Prada és a Bertelli üzletágait 1996-ban egyesítették, létrehozva a Prapar BV-t. A nevet azonban később Prada BV-re változtatták, és Patrizio Bertellit nevezték ki a Prada luxuscég vezérigazgatójává.

letoltes_2.jpgSS 1998 Fall/Winter

2000s évek

A vállalat egyesülési és vásárlási láza a 2000-es években lelassult. A vállalat azonban laza megállapodást írt alá Azzedine Alaia val. Az egységdózisú bőrápolási termékeket 2000-ben vezették be az Egyesült Államokban, Japánban és Európában. A 30 napos tisztító testápoló készletet 100 USD kiskereskedelmi áron forgalmazták. A több mint 850 millió USD-s adósságok visszafizetése érdekében a vállalat azt tervezte, hogy 2001 júniusában a milánói tőzsdére jegyzi a vállalat 30%-át. A kibocsátás azonban lelassult, miután az Egyesült Államokban és Japánban csökkentek a luxuscikkekre fordított kiadások. 2001-ben, bankárai nyomására, Bertelli eladta a Prada Fendiben lévő 25,5%-os részesedését az LVMH-nak. Az eladás mindössze 295 millió USD bevételt hozott.

Helmut Lang, Jil Sander eladása

2006-ra a Helmut Lang, az Amy Fairclough, a Ghee és Jil Sander márkákat eladták. A Jil Sander márkát a Change Capital Partners magántőke-társaságnak adták el, amelynek élén Luc Vandevelde, a Carrefour elnöke állt , míg a Helmut Lang márka most a japán Link Theory divatcég tulajdonában van. A Prada még mindig a Fendi-adósságból lábadozik.

 A 2008-as Botrányos bemutató

A Prada 2008. szeptember 23-án Milánóban megrendezett 2009-es tavaszi/nyári konfekció divatbemutatója hírhedt visszhangot váltott ki, mivel a kifutón szereplő összes modell imbolygott – többen megbotlottak, míg két modell a fotósok előtt esett el, és a nézőknek kellett segíteniük a feljutáshoz.  Levették a cipőjüket, hogy folytathassák a sétát. Egy másik modellnek még a záró séta során is meg kellett állnia és vissza kellett mennie, mivel már nem bírta a magas sarkú cipőjében járni.  Közvetlenül a bemutató után készített interjúban az egyik modell kijelentette: "Pánikrohamom volt, remegett a kezem. A sarkak olyan magasak voltak." Miuccia tervező a maga oldalán nem a cipők magasságát hibáztatta, hanem a bennük lévő kis selyemzoknikat, amelyek csúszósak voltak és mozogtak a cipő belsejében, megakadályozva, hogy a modellek lába megfelelően tapadjon a talphoz. Miuccia Prada azt is biztosította, hogy az üzletekben kapható cipők alacsonyabb sarokkal rendelkeznek majd, és hogy a kiszoknikat a cipőbe varrják, hogy megakadályozzák a további csúszkálást.

 

Sigrid Agren fails

img_3256.JPG

 

2010 – A minimalizmus és erőteljes nőiesség éve a Prada-ná

2010-ben a Prada új fejezetet nyitott a női divatban: Miuccia Prada ismét bebizonyította, hogy képes újraírni a stílus szabályait. Az őszi-téli kollekció a ’50-es évek inspirációját ötvözte modern sziluettekkel hangsúlyos derekak, lekerekített vállak és nőies formák uralták a kifutót. A visszafogott színek és letisztult szabásvonalak mögött ott lapult a márkára jellemző intellektuális csavar.

A tavaszi-nyári kollekció pedig szinte fricska volt a divatiparnak: harsány csíkok, banánminták, vibráló neonszínek és majmos printek lepték el a szetteket – a kollekció energikus, játékos és kifejezetten merész volt, miközben megőrizte a Prada-féle elegancia sajátos stílusát.                                                                                           

 Véleményem: Ezekben az években a Prada nem csupán divatot diktált, hanem kulturális beszélgetéseket is generált – a női identitás, a hatalom és a stílus viszonyáról.


letoltes_3.jpg

Summer/Spring 2011

A Nagy Fordulat Raf Simons érkezése 

2020-ban Raf Simons csatlakozott Miuccia Prada mellé társkreatív igazgatóként – ez önmagában történelmi pillanat volt. A két tervező egyedülálló együttműködéséből új, progresszív energiák szabadultak fel a márkánál. Kollekcióikban gyakran jelent meg a kettőjük közötti kreatív dialógus: Simons modernista látásmódja és Miuccia intellektuális, politikai divatértelmezése tökéletesen kiegészítette egymás

 miuccia_prada_and_raf_simons_talk_fashion_art_business_and_their_futures.jpg

 Raf Simons & Miuccia Prada

A Digitális divatbemutató és Futurizmus

A COVID–19 járvány hatására 2020–2021 között a divatbemutatók világa digitalizálódott – a Prada pedig az elsők között lépett be az új korszakba. A 2021 tavaszi-nyári női kollekciót például teljesen online debütálták, élő Q&A-val Miuccia és Raf részvételével.

A dizájnban egyre gyakrabban jelentek meg futurisztikus sziluettek, tech-anyagok (pl. nejlon, fémes textíliák), és a digitális világ inspirációi. A minimalista vonalvezetés gyakran ütközött cyberpunk hangulattal – a Prada új generációja megszületett.

prada.jpg

2021 Woman Fall 

A Prada férfi divat új arca

A férfi kollekciókban különösen erős volt a 2020-as évek első felében az intellektuális minimalizmus. Egy-egy Prada bemutató már-már filozófiai kérdéseket is felvetett: mit jelent férfinak lenni? A formális öltönyöket gyakran sportos vagy éppen munkaruhás elemekkel vegyítették, újradefiniálva a maszkulinitás fogalmát.

prada_s_fw22_men_s_collection.jpg

 2021 Men Fall

2020 kollekcio Összefoglalása

Az eddigi  2020-as évek Prada kollekciói nem pusztán divatbemutatók voltak – hanem gondolati platformok, ahol múlt és jövő találkozott. Miuccia Prada és Raf Simons együttműködése új mércét állított a divatház előtt, miközben a fenntarthatóság, digitalizáció és társadalmi párbeszéd is egyre erősebben jelent meg a márka narratívájában.Aki a divatot nemcsak ruhaként, hanem kulturális térként is érti, annak a Prada 2020-as évekbeli kollekciói igazi csemegét jelentettek.

 2025 PRADA és a Jövő

A Prada 2025-ös kollekciói ismét megerősítették a márka pozícióját a kortárs divat élvonalában. Miuccia Prada és Raf Simons együttműködése továbbra is izgalmas és provokatív irányokat képvisel, amelyek a hagyományos nőiesség fogalmát kérdőjelezik meg.

Spring/Summer kollekció Woman 2025

A 2025-ös tavaszi/nyári női kollekcióban a Prada a "raw glamour" (nyers ragyogás) koncepcióját valósította meg. A bemutató során a modellek olyan ruhákban vonultak fel, amelyek a hagyományos nőiességet dekonstruálták, és újraértelmezték. A fekete, térd alatti ruhák, amelyek első pillantásra egyszerűeknek tűnnek, valójában a női test és a ruha közötti kapcsolatot vizsgálják. Az anyagok, mint a nyers varrások és a szándékosan befejezetlen szegélyek, a szabásvonalak és a sziluettek szándékos torzulása mind a "nyers elegancia" eszméjét szolgálják .

Spring/Summer kollekcio Men 2025

A Prada Spring/Summer 2025 férfi kollekciója a valóság és a képzelet közötti határokat feszegeti, arra ösztönözve a nézőt, hogy közelebbről szemlélje a dolgokat, és újraértékelje a percepcióit. A kollekcióban a trompe l'œil technikák és az illúziók dominálnak, amelyek a hagyományos férfi öltözködést új, szórakoztató és provokatív módon közelítik meg .

Befejezés, Prada a Jövőben

A Prada 2025-re a fenntarthatóság,  konceptuális divat irányába fejlődött. Miuccia Prada és Raf Simons közös munkája provokatív, intellektuális és futurisztikus elemeket hoz a kollekciókba, ahol a szabásvonalak és a digitális világ hatása dominál. A fenntarthatóság kulcsfontosságú, és a márka újrahasznosított anyagokat alkalmaz.

A Prada nemcsak ruhákat tervez, hanem társadalmi párbeszédet indít a divaton keresztül.

                                                                                          szerkeztés/írás: Varga Boldizsár